Analyse: Derfor hitter Minecraft

  • Jon Lund 

Det legende og kreative menneske lever. Det er det centrale budskab fra det svenske succes-spil Minecraft.

“Far, se hvad vi har lavet I skolen” siger Osvald og trækker mig hen til computeren. Han er 12 år og går i 6. klasse på Katrinedal skole, vores lokale kommuneskole. På skærmen toner en miniatureudgave frem af – skolen selv. En firkantet version, bygget op af små blokke og små-tilbehør. Vi bevæger os hen gennem skolegården og Osvald udpeger legepladsen med klatrestativer og legehus. “Den har jeg bygget sammen med Sophie”, fortsætter han. Sophie er en pige fra klassen.

katrinedal google earth

Sådan ser Katrinedal Skole ud med Google Earth

katrinedal minecraft

…og sådan ser den ud i 6Vs Minecraft-version 

Vi fortsætter ind i skolen og op ad trappen til aulaen. Den er ikke færdig endnu. Det er alle klasseværelserne heller ikke.

Matematik med Minecraft
Det er i matematiktimerne, Osvald og resten af 6V bygger skole. De første tre uger efter sommerferien har klassen opmålt hovedhuset, pigernes gymnastiksal, fodboldbanen og hele resten af skolen, omregnet det i forholdet 1 meter til en byggeblok, dimensioneret og så bygget løs. Resultatet er imponerende og engagementet ser ud til at have været i top. Programmet klassen har brugt er da heller ikke et af de sædvanlige pædagogiske systemer. Det er en særudgave af det ultrapopulære spil Minecraft som størstedelen af klassen i forvejen var på – eller ihvertfald havde prøvet – i fritiden. Som byggeledere – eller “borgmestre” som de bliver kaldt – har læreren udvalgt Emil og Aske, to af de mest Minecraftspillende drenge i klassen.

Masser af salg
Minecraft er en succeshistorie, udviklet af svenske Magnus Persson. PC versionen er solgt i 12 millioner eksemplarer, X-box versionen, der har været på gaden lidt over et år, i otte og i den amerikanske udgave af Apples App-store er mobilversionen lige nu den mest populære betalte spil-app (6,99 $/45 kr koster den). Herhjemme er den nummer to.

I sidste uge annoncerede Minecraft, at en version til Sony’s PlayStation3 og -4-konsoller, som har endnu flere brugere end Xbox, er på trapperne. Og til Vita, Sony’s håndholdte spillemaskine. Minecraft er da heller ikke længere et fritidsprojekt for Markus Persson, men beskæftiger i dag 33 mand i det til formålet oprettede spil-firma, Mojang.

Gådefuld succes
Ved første øjekast var det imidlertid lidt af en gåde for mig hvorfor Minecraft fik så meget vind i sejlene. Spillet handler nemlig ikke om noget! Her er ikke nogen baner man skal gennemføre, ingen stadigt sværere monstre der skal besejres og ingen point du kan skrabe sammen. Jo, jo, i den normale version er der lidt zombier og slåskamp. Du skal sørge for at få noget at spise for ikke at dø af sult og du skal skaffe træ og sten og andre byggematerialer. Men spillets hovedfokus handler om at lade spilleren bygge sin egen verden. Det er glæden ved at skabe og dele sine kreationer med andre, der er spillets egentlige motor.

Second Life spøger
Det havde jeg ikke umiddelbart troet var nok til at trække læsset i en verden, hvor det helt hotte begreb de sidste år har “gamification” – forstået netop som systemer af snedigt udtænkte belønninger, der skal trække brugeren gennem spil-oplevelsen. Belønninger der meget gerne skulle være håndgribelige og udløse øjeblikkelig tilfredsstillelse – “instant gratification”. Hvis du havde spurgt mig da Minecraft kom frem, ville jeg sikkert have spået det samme skæbne som Second Life, et andet spil, der for fem år siden fik vældigt meget buzz for kort efter at forsvinde i glemsel. I Second Life gik du – ligesom i Minecraft – rundt som avatar i en stor verden sammen med alle mulige andre. Du kunne også bygge ting, men det Second Life særligt slog på, var din evne til at påtage dig selv nye identiter i cyberspace. Udleve dig selv som rødhåret asiat, f.eks. Og den fornøjelse var ikke stor nok til at holde kedlen i kog, da den første interesse havde lagt sig. Anderledes altså for Minecraft.

Det legende og kreative menneske lever
Om aulaen i Minecraft-udgaven af Katrinedal skole nogen sinde bliver helt færdig vides ikke, for 6V-projektet er slut for denne omgang. Men alt det der allerede er bygget vidner om Minecrafts styrker. At bygge noget selv er federe og meget mere holdbart end bare at vise sig frem. Det legende og kreative menneske lever. Det er det centrale budskab fra Minecraft. Til spiludviklere verden over. Og til alle os andre.